FizjoForma Gabinet fizjoterapii

Opublikowano jako Uncategorized w dniu przez RobertBerek
  • ,
  • Ostroga piętowa

Dzisiejszą uwagę chcę skierować na strukturę jaką jest ”pięta”, jej ból i rozpoznanie stawiane przez lekarzy jako „ostroga piętowa”. Pięta jest niewinną strukturą, którą potrafimy kilka tysięcy razy w ciągu dnia przytwierdzić do podłoża. Została stworzona z myślą o tym, aby swobodnie i bez bólu można było ją obciążać i przenosić stopę podczas poruszania. Nie jest jednak koniem pociągowym i przy niewłaściwym, nadmiernym używaniu potrafi dać w kość (dosłownie). Zacznijmy od początku.

Guz piętowy kości piętowej (bo tak chce być nazywana) pokryty jest ciałem tłuszczowym w celu amortyzacji. Do niego przytwierdzają się dwie ważne struktury takie jak ścięgno Achillesa mięśni brzuchatego łydki i płaszczkowatego od tyłu i góry pięty i rozcięgno podeszwowe od dołu i tyłu pięty. Obie te struktury wraz z powięzią przenoszą duże siły związane ze stabilizacją łuku (ukształtowania stopy), przenoszenia stopy i dźwigania całego ciężaru ciała.

Ból w okolicy stopy może być spowodowany: wadami postawy (np. z powodu skrócenia kończyny), nieprawidłowym wysklepieniem łuków stopy, obciążeniem struktur stawowych i więzadłowych spowodowanym nadwagą, niedostosowanym obuwiem, długotrwałą pracą w jednej pozycji. Ból wiąże się ze skróceniem tych dwóch struktur bądź całych łańcuchów mięśniowych obejmujących chociażby całą kończynę.

Ostroga piętowa jest częstym rozpoznaniem i wiąże się z powstaniem narośli kostnych na połączeniu guza piętowego z rozcięgnem podeszwowym bądź połączeniu guza piętowego ze ścięgnem Achillesa. Tworzenie ostrogi samo w sobie nie musi być bolesne. Ból powoduje podrażnienie nerwu przez ostrogę. Patomechanizm powstawania nie jest do końca jasny ale istnieje teoria przeciążenia powięzi podeszwowej i jej uszkodzenia w wyniku czego dochodzi do powstania zapalenia. Okostna, która pokrywa kość jest odciągana przez skróconą powieź i w jej przestrzeni komórki zwane osteoklastami tworzą właśnie ostrogi.

Często długotrwale leczona jest środkami przeciwbólowymi, sterydami, zabiegami z zakresu fizykoterapii (laser, ultradźwięki) a gdy to zawiedzie – operacją. Nie jest to jednak leczenie przyczynowe.

Pacjent udając się do fizjoterapeuty oczekuje pozbycia się upierdliwego (delikatnie mówiąc), często ostrego bólu, który potrafi mocno uprzykrzyć funkcjonowanie, zmienić wzorzec poruszania się i spowodować przeciążanie innych struktur. Fizjoterapeuta na wizycie powinien zidentyfikować źródło problemu np. w postaci nieprawidłowych napięć mięśniowych, skrócenia mięśni, patologii w obrębie struktur anatomicznych, wad postawy, koślawości kolan itp.

To co polecam jako fizjoterapeuta to przede wszystkim:

-dobór obuwia dostosowanego do stopy (nie odwrotnie) z grubą podeszwą, szerokim przodostopiem, ewentualnie niskim obcasem.

-zastosowanie wkładek korekcyjnych przy wadach wysklepienia stóp.

-zmniejszenie wagi ciała

-regularne rozciąganie napiętych mięśni a zwłaszcza: mięśni kulszowo-goleniowych, trójgłowego łydki, mięśni piszczelowych, czworogłowych, rozcięgna podeszwowego wraz z krótkimi mięśniami stopy.

-wzmacnianie osłabionych mięśni

-rollowanie mięśni foamrollerem we właściwy sposób i w odpowiednich miejscach.

-rollowanie podeszwy stopy np. za pomocą piłeczki golfowej przez ok 10min od pięty do palców

-masaż tkanek głębokich w celu normalizacji napięć i poprawy ukrwienia.

-serię zabiegów fali uderzeniowej

-terapię manualną w celu przywrócenia tzw, gry stawowej (przywrócenie ruchu w stawach)

-igłoterapię

FizjoForma – Gabinet fizjoterapii mgr Robert Berek